Podle deníku Futurism Kalifornská technologická společnost Hyperion odhalila Hyperion XP-1, hyperauto poháněné vodíkovými palivovými články s inzerovaným dojezdem 1635 km a maximální rychlostí 355 km/h. Dokáže zvýšit rychlost z 0 na 100 km/h za pouhé 2,2 sekundy.
To jsou bezpochyby některé působivé vlastnosti – ale hlavním účelem této společnosti není postavit se Tesle v přímé kokurenci. Podle společnosti jde o to vyvolat zájem o vodíkovou energii.
„Automobilových společností je dost,“ řekl generální ředitel Angelo Kafantaris pro Car and Driver. „Jsme energetická společnost, která vyrábí toto auto, aby vyprávěla příběh.“
Namísto spoléhání se na extrémně těžké lithium-iontové baterie, XP-1 generuje energii z velkých nádrží vodíku pohánějících dva výkonné elektromotory. Nižší pohotovostní hmotnost, větší výkon a delší dojezd.
Kromě způsobu, jakým se v současné době vyrábí – asi 95 procent veškerého vodíku se vyrábí parním reformováním zemního plynu – je vodík jako zdroj paliva také extrémně šetrný k životnímu prostředí. Vedlejšími produkty jsou voda a oxid uhličitý.
Naštěstí existuje mnoho způsobů, jak vyrábět vodík jako zdroj paliva. „Můžete vyrobit vodík z přebytečné solární energie,“ prohlásil Kafantaris. „Vytváření vodíku je ekologičtější než výroba baterií.“
Tankování vodíkových aut bylo v roce 2020 bohužel extrémně obtížné. V roce 2018 bylo ve Spojených státech pouze 39 veřejně dostupných vodíkových stanic pro pohon vozidel na palivové články.
Hyperion to chce změnit. Společnost tvrdí, že má v plánu vybudovat vlastní síť vodíkových čerpacích stanic podobnou síti Supercharger od Tesly.
XP-1 je zatím velmi drahý. Výroba začala v roce 2022 a vyrobeno bylo jen 300 kusů.
Prezentační video auta Hyperion XP-1:
Podívejte se na testování a všechny vychytávky, které auto má. Skoro jak z nějakého scifi:
Výroba vodíku
Podle vývoje firmy Devin je možné vodík vyrábět celosvětově. Čistě teoreticky by tak státy byly nezávislé na nerostném bohatství nebo politice ropných velmocí.
Vodík lze získávat několika možnými způsoby.
Nekologicky
Zpravidla získávání vodíku skrze fosilní paliva bývá nejlevnější, jako třeba získávání vodíku reformingem zemního plynu. Účinnost tohoto způsobu produkce se pohybuje okolo 80 %, avšak má značnou nevýhodu v podobě vzniku velkého množství oxidu uhličitého.
Ekologicky
Výroba vodíku je ale možná i z obnovitelných zdrojů (aktuálně 4 %), například z biomasy, elektrolýzou vody nebo parní elektrolýzou. Při elektrolýze vody se průchodem elektrického proudu roztokem štěpí vazby mezi vodíkem a kyslíkem a voda se tak rozkládá na tyto dva plyny. Celková účinnost tohoto procesu se pohybuje okolo 55–60 %. Jedná se ale o ekologickou formu získávání vodíku bez skleníkových plynů.
Vedlejší produkt
V ČR je několik průmyslových podniků, které vodík vyrábějí – jako hlavní nebo vedlejší produkt (např. Spolchemie, Unipetrol). Často jde o petrochemické procesy a vodík v nich vytvořený není nijak efektivně zužitkován – často je doslova spálen v komíně. Tento volný vodík v ČR by umožnil nájezd FCEV (automobilů s vodíkovým pohonem) v řádech stovek tisíců km/den.
Závěr
Voda pokrývá 70% planety a je možné z ní získat vodík pro pohon prakticky čehokoliv. I přestože ekologické získávání vodíku nemá takovou účinnost jako jeho neekologická forma, tak právě díky neomezeným zdrojům vody je to vhodná alternativa, jak získávat energii pro pohon aut a jiných strojů prakticky neomezeně a zdarma, protože se jedná o obnovitelný zdroj energie, podobně jako slunce a vítr.
Technologie vodíku byla dlouhou dobu omezována ropnými a fosilními společnostmi podobně, jako tomu bylo u technologie volné energie, aby lidé byli co nejvíce závislí na těchto společnostech. Poslední dobou se však karta obrací a technologické firmy zřejmě začínání přebírat bílé klobouky (podobně jako Musk převzal Twitter).
Dočká se konečně lidstvo odkrytí a zavedení utajených technologií, které lidem dají svobodu pohybu, a zajistí blahobyt a prosperitu? To ukáže až čas. Nicméně to vypadá, že společnost Hyperion může v tomto odvětví prorazit nový trend, když investuje tolik peněz do výstavby vodíkových čerpacích stanic.
Překlad: Martin Kirschner (www.vipnoviny.cz), Zdroj: futurism.com
Facebook komentáře