Co je největší hrozbou pro demokracii? Je to technologie? Ne, není. Co třeba nedostatek mládeže v politice nebo dokonce genderová nevyváženost? Znovu ne. Možná klimatická krize? Opět ne. Dobře, takže to musí být hlasovací stroje, ne? Opět špatně.
Podle nedávného průzkumu, který zadal The New York Times, se 59 procent registrovaných voličů domnívá, že největší hrozbou pro americkou demokracii jsou mainstreamová média. Aby bylo jasno, ne sociální média, ale mainstreamová média.
Část nedůvěry zahrnuje falešné zprávy. Je těžké oddělit fakta od sugesce. Díky bohu, že existují ověřovatelé faktů. Hnutí ověřující fakta je však plné nedostatků. Zdá se, že i některé z renomovanějších webů ověřujících fakta jsou ponořeny v moři chybných úvah a zavádějících zpráv. Místo toho, aby tvrdohlavě hledali pravdu, tak se zdá, že se stávají obětí nebezpečných kognitivních předsudků, díky nimž pravidelně překrucují pravdu.
To vše vyvolává poměrně důležitou otázku: Pokud nelze věřit samozvaným arbitrům pravdy, komu máme věřit?
Také je zde lahodná ironie té skutečnosti, že NY Times provedly výše uvedený průzkum. Koneckonců, tyto noviny byly obviněny z toho, že překrucují příběhy a prosazují příběhy bez faktů při více než jedné příležitosti. Minulý rok Ashley Rindsbergová, investigativní novinářka se skutečnou pověstí, vydala skvělou knihu „The Gray Lady Winked“, popisující mnoho způsobů, jakými NY Times po léta vědomě uvádí v omyl americký lid.
Jak Rindsbergová demonstruje s devastujícím efektem, NY Times, pravděpodobně nejvlivnější noviny na světě, mají moc ovlivnit války a utvářet americkou kulturu v jakémkoli obrazu, který uznají za vhodný. Další spisy potvrzují zprávy, že; NY Times, a to nám bylo řečeno, vytváří realitu.
Samozřejmě, že není fér vyzdvihovat NY Times pro kritiku, aniž bychom uznali skutečnost, že další velká média se také zapojila do pochybných žurnalistických činů. Pamatujete si, když nám všechna ta mainstreamová média říkala, abychom se rouškovali, že očkovací „lék“ by byl mnohonásobně lepší než prokletí COVIDU-19 a nikdy nekončící lockdown by stál za to? Určitě si to pamatujete.
Vzpomeňte si na všechny články, které opěvovaly Dr. Anthonyho Fauciho, jinak známého jako „americký doktor“. Všichni jsme byli svědky devastace způsobené rozsáhlými lockdowny. Desetitisíce malých podniků byly zničeny. Opět, stejně jako je falešné vyzdvihovat NY Times bez kritiky jiných zdrojů, je nespravedlivé soustředit se příliš na příběhy, ať už jsou nespravedlivé nebo jiné, soustředěné pouze na jednoho muže – i když tento muž je na skutečně mocenské pozici.
Naše mysl byla po léta, dokonce desetiletí manipulována pečlivě vytvořenými příběhy. Jak již dříve poznamenal Samuel Lopez De Victoria, psychoterapeut a spisovatel, média používají řadu manipulačních metod k zasévání semen souhlasu a shody. To zahrnuje vytváření mediálních vln s takzvanými odborníky, kteří vypouštějí velmi specifické příběhy. Pokud někdo zpochybňuje, co se prezentuje, je posměšně dotázán: „Počkej, jsi znalejší než odborník? Ne? Pak sklapni a vezmi si léky.“
Další taktikou, kterou používají mainstreamová média, je zesměšňování a nálepkování.
„Často mě baví zajímavá přídavná jména, která použivájí zastánci jedné strany proti druhé,“ řekl De Victoria. Poté přistoupil k výčtu několika z těchto přídavných jmen, včetně „rasističtí“, „nacističtí“, „-fóbní“, „irelevantní“, „zabijáčtí“ a další. „Použitím těchto štítků na tu osobu ji zmrazíte, izolujete a polarizujete“ řekl. Opravdu. Dnes není neobvyklé vidět objektivní kritiku, která se setkává s posměšnými poznámkami a útoky ad hominem (útoky na osobu, než na názor, který zastává), často od jednotlivců, kteří tvrdí, že si cení pravdy nade vše ostatní.
Nakonec, De Victoria řekl, že média používají neustále opakování k posílení určitých zpráv.
„Někteří z nejúspěšnějších tyranů v historii využívali velké emoce a opakování ve svůj prospěch.“ Určitě to tak je. Joseph Goebbels, hlavní propagandista nacistické strany, se proslavil výrokem, že „nejskvělejší propagandistická technika nepřinese žádný úspěch, pokud nebudeme mít neustále na paměti jeden základní princip – musí se omezit na několik málo bodů a opakovat stále dokola“.
Léta jsme byli krmeni příběhem o tajné dohodě mezi Trumpem a Ruskem, jen abychom zjistili, že celý příběh byl postaven na pískových základech. Totéž lze říci o účinnosti masek, vakcín a lockdownech. V psychologii tomu říkáme Efekt pouhého vystavení. K tomu dochází, když lidé upřednostňují věci, které znají. Obeznámenost prý plodí opovržení. V některých případech to také vyvolává falešný pocit bezpečí a pohodlí při získávání znalostí z míst, s malým zájmem o poskytování přesných informací.
Američané ztratili důvěru ve své instituce, včetně mediálních institucí. Jak se země stále více polarizuje a narativy se stávají svou povahou více rozdělujícími, očekávejte, že zřeknutí se mainstreamových médií bude pokračovat.
Názory vyjádřené v tomto článku jsou názory autora a nemusí nutně odrážet názory The Epoch Times.
Překlad: Martin Kirschner (www.vipnoviny.cz), Zdroj: theepochtimes.com
Facebook komentáře