Někteří ortodoxní Ukrajinci se rozhodli slavit Vánoce 25. prosince, jako mnoho křesťanů po celém světě. Ano, souvisí to s válkou a ano, mají požehnání místní církve.
Myšlenka připomenout si narození Ježíše v prosinci byla na Ukrajině až donedávna považována za radikální, ale ruská invaze změnila mnoho srdcí a myslí.
V říjnu se vedení ukrajinské pravoslavné církve, která není v souladu s ruskou církví a je jednou ze dvou větví pravoslavného křesťanství v zemi, dohodlo, že umožní věřícím slavit Vánoce 25. prosince.
Výběr datumu má jasný politický a náboženský podtext v zemi s konkurenčními pravoslavnými církvemi, kde drobné úpravy rituálů mohou mít silný význam v kulturní válce, která probíhá paralelně se střeleckou válkou.
Pro některé lidi představuje změna data oddělení se od Ruska, jeho kultury a náboženství. Lidé ve vesnici na předměstí Kyjeva nedávno hlasovali pro rozšíření vánočních svátků.
„To, co začalo 24. února, totální invaze, je probuzení a pochopení, že už nemůžeme být součástí ruského světa,“ řekla Olena Paliyová, 33letá obyvatelka Bobryce.
Ruská pravoslavná církev, která si nárokuje svrchovanost nad pravoslavím na Ukrajině, a některé další východní pravoslavné církve nadále používají starověký juliánský kalendář. Vánoce připadají v tomto kalendáři o 13 dní později, neboli 7. ledna, než podle gregoriánského kalendáře používaného většinou církevních a světských skupin.
Katolická církev poprvé přijala moderní, astronomicky přesnější gregoriánský kalendář v 16. století a protestanti a některé pravoslavné církve od té doby zarovnaly své vlastní kalendáře pro účely výpočtu Vánoc.
Na Synodu Ukrajinské pravoslavné církve v říjnu rozhodlo, že místní pastoři církví mohou vybrat datum spolu se svými komunitami, přičemž uvedlo, že rozhodnutí následovalo po letech diskusí, ale také je výsledkem okolností války.
V Bobrycii někteří příslušníci víry prosazovali změnu v místní církvi, která se nedávno stala součástí ukrajinské pravoslavné církve bez vazeb na Rusko. Když se minulý týden hlasovalo, 200 z 204 lidí řeklo ano přijetí 25. prosince jako nového dne pro oslavy Vánoc.
„Je to velký krok, protože nikdy v naší historii jsme neměli stejná data oslav Vánoc na Ukrajině s celým křesťanským světem. Celou dobu jsme byli odděleni,“ řekl Roman Ivanenko, místní úředník v Bobrycii a jeden z propagátorů změny. Změnou podle něj „přerušují toto spojení“ s Rusy.
Stejně jako v celém Kyjevě začalo nedělní ráno v Bobrycii zvukem sirén, ale to nezabránilo lidem shromáždit se v kostele, aby se poprvé zúčastnili vánoční mše 25. prosince. Koneckonců, v hlavním městě nebyly hlášeny žádné útoky.
„Žádný nepřítel nám nemůže vzít svátek, protože svátek se rodí v duši,“ řekl farář Rostyslav Korchak ve své homilii, během níž použil slova „válka“, „vojáci“ a „zlo“ více než „Ježíš Kristus.“
Anna Nezenko (65) navštěvovala kostel v Bobrycii každé Vánoce od slavnostního otevření budovy v roce 2000, i když vždy 7. ledna. Řekla, že se v neděli 25.12 necítila divně.
„Nejdůležitější je, aby se Bůh zrodil v srdci,“ řekla.
V roce 2019 ekumenický patriarcha Bartoloměj, duchovní vůdce východní pravoslavné církve, udělil úplnou nezávislost neboli autokefalii ukrajinské pravoslavné církvi. Ukrajinci, kteří upřednostňovali uznání národní církve v návaznosti s politickou nezávislostí Ukrajiny na bývalém Sovětském svazu, o takový souhlas dlouho usilovali.
Ruská pravoslavná církev a její vůdce patriarcha Kirill proti tomuto kroku ostře protestovali s tím, že Ukrajina nespadá pod jurisdikci Bartoloměje.
Druhá hlavní větev pravoslaví v zemi, Ukrajinská pravoslavná církev, zůstala věrná Moskvě až do vypuknutí války. Nezávislost vyhlásila v květnu, i když zůstává pod kontrolou vlády. Tato církev tradičně slaví Vánoce 7. ledna.
Překlad: Martin Kirschner (www.vipnoviny.cz), Zdroj: Globalnews.ca
Facebook komentáře