Autor: Mei Xinyu.
USA a EU se rozhodly odstranit některé ruské banky ze Společnosti pro celosvětovou mezibankovní finanční telekomunikaci (SWIFT), což vyvolalo širokou pozornost v Číně. Poznámky některých čínských státních příslušníků v Rusku o jejich neschopnosti používat aplikace Apple Pay a Google Pay v obchodech vyvolalo v zemi paniku mezi některými ruskými společnostmi v tohoto internetového věku a v sociálních médiích se obavy výrazně zesílily a dokonce způsobily paniku. Některé podniky se začaly obávat možného dopadu na jejich obchod s Ruskem.
Pokud se však na to podíváme objektivně a v klidu, není těžké zjistit, že ačkoli tento krok nevyhnutelně způsobí ruské ekonomice jako celku mnoho problémů, tak neotřese celou ekonomikou země. I když se USA a jejich evropští spojenci pokoušejí využít nebo rozšířit finanční sankce, budou si rozhodně muset dávat pozor na široké a nezamýšlené důsledky takového kroku.
Označit vyloučení ze společnosti SWIFT jako „jadernou variantu“ finančních sankcí není přehnané, protože by to způsobilo obrovské škody cílové finanční instituci nebo zemi. Jak? Obchod nelze provádět bez bezpečného, pohodlného, efektivního a nízkonákladového platebního a vypořádacího systému. Zatímco americký dolar je v současnosti nejrozšířenější mezinárodní měnou, SWIFT je nejdůležitější, nejbezpečnější a nejpohodlnější mezinárodní mezibankovní platformou pro přenos finančních informací. Propojuje více než 11 000 finančních institucí z více než 200 zemí a regionů. Každý rok přenese 1,8 miliardy zpráv a denně zpracuje transakce v hodnotě přibližně 6 bilionů dolarů. Je také propojen s americkým systémem mezibankovních plateb Clearing House (CHIPS). Za těchto okolností vyhození ze systému SWIFT znamená vyloučení z globálního obchodního systému.
Jelikož SWIFT sídlí v Belgii, má povinnost dodržovat místní zákony. Mezitím CHIPS zaručuje sledovatelnost amerického dolaru a kontrolu nad globálními dohodami. S dalšími opatřeními a mechanismy mají USA skutečně velkou kontrolu nad systémem SWIFT a mají přístup k informacím o transakcích v reálném čase. To poskytlo USA příznivé podmínky k tomu, aby nařídily systému SWIFT, aby vyhovoval jeho zásadám „dlouhé jurisdikce“.
Pod zastrašováním finanční hegemonie USA nemá naprostá většina finančních institucí po celém světě jinou možnost, než se podřídit americké politice „dlouhé jurisdikce“ a zmrazit svá aktiva na které jsou zaměřeny sankce. Ve většině případů, jakmile USA přijmou určité sankce na finanční systém, mohou cílové zemi zablokovat přístup k mezinárodnímu dolarovému systému a způsobit škody jejímu mezinárodnímu financování a obchodu.
Úřad pro kontrolu zahraničních aktiv amerického ministerstva financí (OFAC) může způsobit obrovské škody prostřednictvím šesti seznamů finančních sankcí: Seznam speciálně určených státních příslušníků a blokovaných osob (SDN), Seznam identifikace sektorových sankcí (SSIL), Zahraniční sankce Evaders list, seznam NON-SDN Palestinské legislativní rady, seznam non-SDN íránských sankčních zákonů a seznam zahraničních finančních institucí podléhajících části 561 seznamu. Mezi nejdůležitejšími dvěma pro Rusko by mohly být SDN a SSIL.
Následující faktory však značně omezí potenciální škody sankcí vůči Rusku.
Za prvé, škoda způsobená vyloučením ze systému SWIFT závisí na tom, zda existují alternativní systémy finančních informací a vypořádání plateb. Pokud žádné neexistují, zákaz SWIFT by byl katastrofou pro každou zemi, která potřebuje provádět moderní transakce. Pokud existují alternativy, mohou pomoci kompenzovat ránu z vyloučení ze společnosti SWIFT. Pokud jsou alternativní systémy funkční a efektivní a pokud je použití SWIFTu jako sankce extrémně zneužíváno, vyhození velmoci ze systému může být pro alternativy příležitostí k rychlejšímu rozvoji.
V tomto ohledu dokonce i Írán, který je ve srovnání s Ruskem značně malý, zavedl svůj vlastní systém známý jako STFI poté, co byl vyhozen ze SWIFTu. V roce 2012 byly všechny íránské banky odříznuty od SWIFT a přešly na regionální systém vypořádání známý jako SUCRE. Německo, Francie a Spojené království také vytvořily mechanismus známý jako INSTEX pro obchod s Íránem. Rusko již má na výběr řadu alternativ, i když je zcela vyřazeno ze SWIFTu.
V roce 2012 Rusko spustilo svůj vlastní systém přenosu finančních informací známý jako SPFS. Prostřednictvím nižších nákladů a robustní domácí propagace se systém rozšířil do členských zemí Euroasijské hospodářské unie a očekává se, že bude dále růst. K říjnu 2018 měla SPFS 413 klientů, včetně Bank of China, a za poslední čtyři roky se síť také dále rozšiřovala. Kromě toho, aby ochránila majetek Ruska před zmrazením, země také zřídila svůj vlastní národní platební systém.
V říjnu 2015 Čína spustila svůj vlastní přeshraniční mezibankovní platební systém (CIPS) pro přeshraniční vypořádání juanů mezi čínskými a zámořskými finančními institucemi. K prosinci 2020 má CIPS celkem 1 092 partnerů, z toho 806 v Asii, 143 v Evropě, 39 v Africe, 26 v Severní Americe, 19 v Oceánii a 17 v Jižní Americe.
V roce 2017 čínský systém obchodování s cizími měnami (CFETS) spustil systém platby proti platbě (PVP) pro transakce v čínském juanu a ruském rublu, který funguje již pět let a stal se relativně vyspělým. Navíc pro společnosti zabývající se přeshraničním elektronickým obchodováním, zejména pro malé a střední podniky, jsou online platební služby poskytované Harbin Bank značně výhodné.
Mezitím, od roku 2014, Rusko zintenzivňuje proces dedolarizace, včetně působivého pokroku v dedolarizaci obchodu mezi Čínou a Ruskem. V roce 2020 představovalo vypořádání v jüanech v obchodě mezi Čínou a Ruskem 44,92 procent, zatímco vyrovnání v dolarech dosáhlo pouze 14,42 procent. Kromě toho se podíl jüanu na ruských devizových rezervách v posledních letech výrazně zvýšil. V březnu 2020 dosáhl podíl jüanu na devizových rezervách ruské centrální banky 12,2 procenta, třetího největšího, a zvýšil se na 15 procent, oznámilo ruské ministerstvo financí v únoru 2021.
Za těchto okolností bude mít Západem vedené vyloučení některých ruských bank ze SWIFTu pouze omezený dopad. Navíc z dlouhodobého hlediska bude nasazení této „jaderné bomby“ finančních sankcí vůči Rusku podmětem k tomu, aby další země urychlily vytváření vlastních finančních informací a systémů vypořádání plateb nezávislých na SWIFT.
Zdroj: globaltimes.cn
Facebook komentáře