PPC je zkratka pro pay-per-click neboli „platba za proklik“.
V marketingu to znamená model platby za reklamu, kdy firma platí, pokud člověk klikne na reklamu. Co se stane dál – zda návštěvník něco objedná – již není důležité. Výpočet kliknutí na reklamu probíhá automaticky, peníze jsou odepsány z účtu inzerenta a také automaticky převedeny na účet reklamní platformy.
Tento nástroj vykazuje dobré výsledky s relativně nízkými rozpočty a také funguje rychle: první návštěvníci mohou přijít hned po zveřejnění inzerátu. Není však vhodný pro všechny oblasti podnikání a vyžaduje detailní vyladění a pečlivou aplikaci – v opačném případě utratíte investované peníze zbytečně.
Kde spouštíme PPC reklamy?
Ve vyhledávačích. Ve vyhledávačích s PPC modelem můžete spustit kontextovou reklamu zadáním klíčových slov. Pokud uživatel hledá nějakou informaci pomocí těchto slov, zobrazí se mu vaše reklama. Je pravda, že vzhledem k tomu, že na stejné dotazy lze vytvořit několik reklam (také od vašich konkurentů), budou se zobrazovat postupně. Existuje několik formátů reklamy: obvykle se jedná buď o obrázek poskytnutý zákazníkem, nebo pouze o text.
Na sociálních sítích. Sociální sítě nabízejí mnohem více formátů PPC reklamy než vyhledávače. Jedná se o karuselový příspěvek, video, text, obrázky, reklamy v příbězích. A také se dá podrobně pracovat s nastevením. Kromě rozmanitosti formátů je tu ještě jedno plus: kliknutím na inzerát na sociální síti může být uživatel přesměrován na stránku vašeho podniku, kde s ním můžete okamžitě navázat dialog (pokud napíše komentář nebo osobní zprávu). Kdežto ve vyhledávači přesměruje na webovou stránku, kde se návštěvník může pouze podívat na informace bez možnosti hned získat přímou odpověď na své otázky.
V teaserových sítích. Trochu zastaralá, ale stále funkční možnost.Teaserové sítě umožňují inzerovat na webech třetích stran – například na fórech, blozích a informačních portálech. Nevýhodou je, že nemají tak flexibilní nastavení publika a také omezený výběr stránek. Je možné, že ve vaší zemi vůbec nenajdete vhodnou platformu pro inzerci vašeho produktu. Reklama v teaser sítích je také často blokována programem AdBlock nebo podobnými aplikacemi a jednoduše se nezobrazuje (i když za ni pak nemusíte platit).
Výhodou je, že cena je nižší než cena ve vyhledávačích.
Jak PPC reklama funguje: příklad ze skutečného života
Existuje firma, která prodává sportovní potřeby pro sport mimo posilovnu: činky, sandbagy, expandery, závaží na ruce a nohy, zátěžové vesty, gumičky na výměnu závaží, švihadla.
Prodej probíhá přes instagramový účet (s připojenou cílenou reklamou) a přes web. Pro web bylo rozhodnuto využít PPC marketing na Google.
Připravuje se inzerát: je napsán krátký poutavý text. Pokud to rozpočet dovolí, můžete provozovat různé reklamy pro různé cílové skupiny a různé produkty. To bude mít mnohem lepší účinek, protože uživatel dostane relevantnější reklamy. Když například člověk hledá „zátěžová vesta“ a zobrazuje se mu reklama se závažím a gumičkami, s největší pravděpodobností ji bude ignorovat. Předpokládejme proto, že se společnost našla správnou strategie a vytvořila několik různých reklam. Například pro dotazy „posilovač prstů“, „crossfitová taška“ a nástěnná hrazda“.
Po doplnění rozpočtu v reklamním účtu Google Adsense a nastavení (výběr cílového publika, rozvrh zobrazení) se reklama začne zobrazovat ve výsledcích vyhledávání na zadané dotazy. Pokud uživatele tato reklama zaujme a klikne na ni, peníze budou odečteny z účtu společnosti.
Co ovlivňuje efektivitu PPC reklamy?
Aby PPC marketing dával výsledky, je potřeba jej aplikovat pouze komplexně. Výkon je ovlivněn:
- cenou produktu – čím je vyšší, tím je menší šance, že člověk spontánně nakoupí (např. krásný obal na iPhone lze objednat ihned, přičemž samotný iPhone z PPC reklamy nekoupí);
- vzhledem a kvalitou webu;
- kvalitou reklamy (design, text);
- přesností výběru cílového publika a platformy pro reklamu.
Jak správně využít PPC marketing ke zvýšení prodeje?
Výše jsme si popsali, co ovlivňuje effektivitu reklamy. Problémy s kterýmkoli z těchto bodů povedou k tomu, že konverze reklam klesne: to znamená, že se zobrazí velkému počtu uživatelů, ale bude málo kliknutí. V PPC modelu to není problém, protože platba jde přesně za kliknutí. To je však pro společnost špatné: nedojde k žádnému přílivu zákazníků a jméno společnosti může kvůli častému zobrazování pro potenciální publikum zevšednět a bude jej vnímat negativně.
Proto před spuštěním reklamy musíte připravit následující:
- Vytvořit vhodnou vstupní stránku – místo, kam se uživatel, který klikne na reklamu, dostane. Pokud ho zaujme reklama, ale dostane se na stránku, která se zobrazuje neuspořádaně, dlouho se načítá, text je neinformativní a s chybami, odejde. Vstupní stránka by měla být adaptivní na všech zařízeních: na počítači, na tabletu a na smartphonu, a pokud cílové publikum používá chytrou televizi, pak na velkých obrazovkách. Vstupní stránka (landing page) může být také navržená pro různé kategorie zákazníků, kteří přicházejí s různými požadavky. Pokud lze například produkt použít pro podnikání a pro osobní účely, můžete vytvořit dvě stránky: první je pro firemní klientelu, druhá pro běžné klienty.
- Připravte si popis samotného produktu nebo služby. Měl by to být informativní, jednoduchý a srozumitelný, ale krátký text, aby se uživatel při čtení nenudil. Kromě textu můžete umístit fotografie nebo videa a popisky.
- Vyberte si správné publikum, kterému se budou vaše reklamy zobrazovat. Chyby v nastavení povedou ke snížení konverze: uživatelům, kteří se o váš produkt nezajímají, se reklamy zobrazí, ale nebudou na ně klikat.
- Vytvoření zajímavé a chytlavé reklamy. Reklama je první kontakt zákazníka s produktem. Měla by přitáhnout pozornost a vyvolat touhu navštívit odkaz a dozvědět se více, nebo lépe – hned si objednat.
- Vytvořte více reklam pro různé skupiny. Například pokud potřebujete inzerovat kontaktní čočky: pro řidiče je lepší napsat, že zlepší jejich reakci na silnici, pro hráče, že jsou pohodlnější než brýle, protože se nedrhnou a nekloužou, a pro mladé dívky – čočky jsou lepší, protože někdo má problém s výběrem brýlí.
- Vytvořte prodejní cestu. Rychlé nákupy na první kliknutí na reklamu se provádějí jen zřídka. I když má uživatel zájem, s největší pravděpodobností půjde číst a dívat se na hodnocení, sledovat recenze, porovnávat s konkurencí. Pro zvýšení prodeje je tedy potřeba jednat nejen v rámci PPC marketingu, ale zakomponovat jej do celkového prodejního trychtýře.
- Vytvořte více reklam pro různé skupiny. Například pokud potřebujete inzerovat kontaktní čočky: pro řidiče je lepší napsat, že zlepší jejich reakci na silnici, pro hráče, že jsou pohodlnější než brýle, protože se nedrhnou a nekloužou, a pro mladé dívky – čočky jsou lepší, protože někdo má problém s výběrem brýlí.
- Vytvoření zajímavé a chytlavé reklamy. Reklama je první kontakt zákazníka s produktem. Měla by přitáhnout pozornost a vyvolat touhu navštívit odkaz a dozvědět se více, nebo lépe – hned si objednat.
- Vyberte si správné publikum, kterému se budou vaše reklamy zobrazovat. Chyby v nastavení povedou ke snížení konverze: uživatelům, kteří se o váš produkt nezajímají, se reklamy zobrazí, ale nebudou na ně klikat.
- Proveďte testování reklamní kampaně. Testování je nutné pro přesnější výběr publika a nalezení nejlepších háčků v reklamě (texty, obrázky).
- Sledujte výsledky a překonfigurujte je. Většinu času PPC marketér stráví sledováním reklam, které již běžely. Zobrazují se normálně na všech obrazovkách? Jaké výsledky vykazují? Pokud identifikujete problém nebo objevíte nápad, jak zvýšit konverzi, je třeba reklamu přenastavit.
Kdo se zabývá PPC marketingem?
V ideálním případě by PPC reklamu měl provozovat samostatný PPC specialista. Tak bývá ve společnostech, které utrácejí velké částky za marketing nebo které potřebují spouštět velké množství reklam a dělají to neustále.
V menších firmách s malým rozpočtem na reklamu nebo s malým množstvím reklamy (např. pokud se nemění sortiment zboží nebo služeb a jsou již zavedené reklamní kanály a reklamní formáty), se PPC marketing často přesouvá na specialisty souvisejících profesí. Například SEO specialisty, content manažery, marketéry či SMM manažery.
Kde se můžu naučit PPC marketing?
PPC marketing se můžete naučit v online kurzech z nabídky Laba Czech. Jedná se o agregační web, který vybírá pouze ten nejlepší materiál: s jasným zadáním, renomovanými lektory a dobrou pověstí.
PPC marketing není určen pouze pro začátečníky, kteří se chtějí naučit nové profesi. Je užitečný pro SEO specialisty, SMM manažery a marketéry v různých oborech – rozšiřte si své znalosti a vydělávejte více.
Facebook komentáře