Podnikání je vzrušující dobrodružství plné nekonečných možností a snů o úspěchu. Avšak cesta k úspěchu je často dlážděna různými překážkami, které mohou působit jako nepřekonatelné bariéry. Od bezesných nocí, kdy přemýšlíme, zda jsme udělali správné rozhodnutí, až po nevyhnutelné neúspěchy, které nás nutí zpochybňovat naše schopnosti, tyto překážky mohou odradit i ty nejvášnivější podnikatele. Nicméně, s odolností a strategickým myšlením od Garyho Kellera je možné tyto překážky překonat a vzkvétat tváří v tvář nepřízni osudu.
Pochopení povahy podnikatelských překážek
Pochopení povahy podnikatelských překážek je klíčové pro jejich překonání a dosažení úspěchu. Tyto překážky mohou zahrnovat finanční omezení, tržní konkurenci a potřebu růstu a škálování. Rozpoznáním a analýzou těchto výzev mohou podnikatelé vyvinout efektivní strategie k jejich překonání.
Například pochopení důležitosti řízení cash flow může pomoci zmírnit finanční omezení. Podobně, udržení náskoku před konkurencí a budování jedinečné hodnotové nabídky může řešit tržní konkurenci. Tím, že si podnikatelé uvědomí povahu podnikatelských překážek, mohou proaktivně hledat řešení a optimalizovat své šance na úspěch.
Jak překonat překážky v podnikání a na své cestě za úspěchem
Gary Keller ve své knize Jediná věc – Překvapivě prosté tajemství výjimečných výsledků píše: „Vysoce produktivní lidé se nespokojují s omezeními svého přirozeného přístupu při dosahování úspěchů. Když narazí na své meze, hledají nové modely a systémy, lepší způsoby ,jak dělat věci, které je dostanou dále. Na okamžik se zastaví, aby rozvážili své možnosti, vyberou tu nejlepší a dají se zase do práce.“
Překonávání podnikatelských překážek tedy znamená, že hledáte nové cesty a způsoby, jak tuto překážku zdolat. Řekněme, že chcete překonat finanční omezení a zajistit dostupnost nezbytných zdrojů. Jak to uděláte? Pomocí Kellerovy metody sebedotazování, kdy se zaměříte na ústřední otázku: „Co je ta JEDINÁ VĚC, kterou teď mohu udělat, abych dosáhl/a svého cíle snadněji nebo rychleji?“. Jakmile naleznete odpověď, tak se dáte do akce a soustředíte své síly a realizaci této jedné věci.
Řekněme, že si uvědomíte, že tou JEDINOU VĚCÍ kterou musíte udělat je expandovat. Řízení rychlé expanze umožňuje podnikatelům škálovat své operace bez přerušení. Bez řešení těchto výzev riskují podnikatelé stagnaci a potenciální neúspěch. Pak se často stává, že se zacyklí a hledají takzvané „zelenější pastviny“, kdy začínají s jiným projektem a v něm opět neuspějí.
Keller v knize píše: „Přistupujeme-li k něčemu podnikavě a narazíme na své meze, jednoduše se od nich stále odrážíme. To pokračuje tak dlouho, dokud už nejsme nadále schopni snášet zklamání, rezignujeme s vědomím, že jiného výsledku už nikdy nedosáhneme a nakonec začneme hledat zelenější pastviny někde jinde. Když jsem v nějaké situaci vyčerpali svůj potenciál, myslíme si, že se dostaneme dopředu, když začneme dělat něco jiného. Problém je, že se z toho stane neúprosný cyklus, ve kterém se pustíme do něčeho nového s novým nadšením, energií, přirozenou schopností a úsilím, dokud nenarazíme na další mez a opět nastoupí zklamání a rezignace. A pak se vydáme – asi jak tušíte – hledat zelenější pastviny.“
Keller proto radí změnit podnikavý přístup (zklamání, rezignace, zelenější pastviny, cyklus pokračuje) na účelný přístup (soustředění, modely, systémy, průlomy):
Pokud se podnikatelé postaví těmto překážkám čelem a začnou ke svému podnikání přistupovat účelově, můžou vytyčit cestu k dlouhodobému úspěchu v neustále se vyvíjejícím podnikatelském prostředí.
Keller ve své knize tyto účelové podnikatelé nazývá „zodpovědní lidé“, kteří řeší problémy a neutikají před ními: „Zodpovědní lidé se vyrovnávají s nezdary a jdou dále. Zodpovědní lidé vytrvají během obtížných období a stále postupují vpřed. Zodpovědní lidé se zaměřují na výsledky a nikdy neobhajují jednání, dovednosti, modely, systémy nebo vztahy, které nevedou k požadovanému výsledku. Bez výjimky ze sebe vydávají to nejlepší. Zodpovědní lidé dosahují výsledků, o nichž jiní jen sní.“
Ve skutečnosti jsou zodpovědní lidé také ti, kteří jsou vizionáři a nebojí riskovat. I když se to může zdát protichudné, tak toto stanovisko je dlouhodobě platné. Například Steve Jobs se v 70. letech nebal riskovat a byl prvním z podnikatelů, který chtěl počítače zpřístupnit všem lidem na světě a nejen to. Jobs šel mnohem dál a chtěl vyvinout naprosto „bezhlučné“ počítače – na tu dobu něco nemyslitelného. Když Jobse vyhodily z firmy, tak se akcie firmy Apple rapidně propadly a snížil se prodej počítačů. Po Jobsovi zůstali ve firmě byrokrati, kteří nevyvíjeli nové počítače a hráli na takzvanou „jistotu“ toho, co už bylo zastaralé. Až když se Jobs po mnoha letech vrátil zpátky do Applu, tak firma zažila opět rozkvět, začalo se inovovat a v roce 2007 vznikl první bezdotykový mobil iPhone. O životě Steva Jobse byl natočen film Jobs (2013).
Ve skutečnosti Steve Jobs byl tím, co by Keller nazval „zodpovědný podnikatel“, na rozdíl od těch byrokratů.
Zodpovědní podnikatelé musí také neustále sledovat a analyzovat své konkurenty, aby identifikovali mezery a příležitosti. To může zahrnovat zaměření na specifický tržní segment, poskytování výjimečných zákaznických služeb nebo využívání inovativních technologií. Pochopením trhu mohou podnikatelé formovat svou hodnotovou nabídku tak, aby se odlišili a nabídli jedinečná řešení. Jak se říká: „Pokud jsou vašimi zákazníky všichni, pak nemáte žádné zákazníky.“ Z toho vyplývá, že byste si měli položit otázku, zda vaši nabídku nezužit na velmi specifickou skupinu lidí.
Řekněme, že máte zverimex, ale kvůli vysoké konkurenci u vás nakupuje málo lidí. Co takhle být ve svém oboru nejlepší a mít zverimex specializující se na akvarijní rybičky? Díky tomu můžete rozšířit výběr akvarijních potřeb a ryb a vaše cílová skupina – chovatelé akvarijních ryb – nebudou chtít chodit do řadových zverimexů s omezeným výběrem. Stejně můžete tento podnikatelský přístup uplatnit i u jiných druhů podnikání.
Udržení náskoku před konkurencí také vyžaduje neustálou inovaci a přizpůsobivost, což umožňuje podnikatelům uspokojit měnící se potřeby a preference zákazníků. Úspěšní podnikatelé chápou důležitost studia konkurence a zároveň zůstávají věrní své vlastní vizi.
Závěr
Příběhy úspěšných podnikatelů, jako je Steve Job, nám ukazují, že dosažení mimořádných výsledků vyžaduje mimořádné soustředění, odhodlání a zodpovědný přístup. Pokud se budete řídit radami z knihy „Jediná věc“ od Garyho Kellera a každý den se zaměříte na to nejpodstatnější, můžete i vy překonat překážky a dosáhnout svých velkých cílů.
Facebook komentáře