ElectReon implantoval 1,2 metru dlouhé cívky hluboko v pěst do 4,1 km dlouhé silnice spojující letiště Visby a centrum města na ostrově Gotland. Projekt pak vybavil elektrobus Chariot třemi podlahovými přijímači, které nabíjejí autobus, když se pohybuje. Technologie zahrnuje indukci: proces známý majitelům mobilních přístrojů používající nabíjecí podložky.
Potenciál bezdrátového nabíjení je obrovský. Elektromobily v loňském roce tvořily méně než 5 procent světového prodeje nových aut a pouhá 2 procenta v USA. Špatné prodeje odrážejí to, co se mezi potenciálními kupujícími stalo známým jako „úzkost z nabití“. Americký prezident Biden chce do roku 2030 půl milionu nabíjecích stanic v USA: investice ve výši 15 miliard dolarů. Německo, které také testuje elektrické dálnice v okolí Frankfurtu, Hamburku a Stuttgartu, očekává, že do konce dekády bude na svých silnicích jezdit až 10 milionů elektrických vozidel: asi 20násobek současného čísla. Švédsko, které usiluje o nulové čisté emise do roku 2045, plánuje do roku 2037 až 2400 kilometrů (1491 mil) elektrických silnic.
Švédská dopravní správa uvádí, že projekt ElectReon Gotland stál přibližně 1 milion EUR / 1,2 milionu USD na kilometr. To je polovina ceny sítě trolejového vedení. Cívky ElectReon přesto poskytují čtvrtinu výkonu trolejového vedení: přímý přenos energie je efektivnější. Zvládnutí tohoto vyžaduje větší infrastrukturu. Během několika let ElectReon zvýšil přenos energie na přijímač desetkrát, na 25 kilowatthodin. Příští rok má za cíl 45 kWh.
Systém ElectReon „je snadné nasadit, nemá téměř žádné viditelné části a doufejme, že také nízké náklady na údržbu,“ říká ředitel strategického rozvoje Švédské dopravní správy Jan Pettersson.
Překlad: Martin Kirschner (www.vipnoviny.cz) Zdroj: chariot-motors.com
Facebook komentáře