Autor: Alue K. Loskotová.
Co byste dělali, kdybyste byli učitel ve škole a vaši žáci by začali být neposlušní? Tradiční učitelé by je v závislosti na situaci s největší pravděpodobností nechali po škole, nebo by je dokonce vyloučili ze školy. Většina lidí by neposlušné studenty určitě nepriváděla k disciplíně tím, že by jim nakázali posadit se a meditovat. Avšak nová strategie na Základní škole Roberta W. Colemana v Baltimore (v Marylandu) udělala přesně tohle.
Zadržování neposlušných dětí, kde zírají na zdi a nudí se, je určitě nepřiměje přemýšlet o svých činech, ve skutečnosti to vůbec nefunguje. Naopak se to vše dítěti zdá pitomé a nespravedlivé.
Místo toho, aby škola v Baltimore trestala neposlušné děti nebo, je posílala do kanceláře ředitele, zřídila škola místo nazvané ,,Mindful Moment Room” – Místnost oduševnělého momentu.
Místnost nevypadá jako standardní vězení bez oken. Místo toho je plná lamp, dekorací a plyšových fialových polštářů. Nespokojeným dětem se doporučuje, aby seděly v místnosti a prováděli uklidňující postupy, jako je dýchání nebo meditace, které jim pomáhají uklidnit se a znovu se soustředit. Učitelé se jich také ptají, aby mluvili o tom, co se stalo.
Meditace a cvičení všímavosti (zaměření na přítomný okamžik) jsou vědecky velmi zajímavé.
Výsledkem tohoto pokusu je, že od začátku minulého roku nevyloučila základní škola ani jednoho žáka. Jejich nová metoda snášení důsledků očividně funguje. Mezitím sousední střední škola Pattersona Parka, která také využívá meditační programy, uvedla pokles míry vyloučení žáků a zlepšení jejich docházky! Odkdy je tu tato nová metoda, děti do školy chodit chtějí.
Technika vědomé meditace existuje již po tisíce let. Nedávno však věda začala zkoumat její účinky na naše mysli a těla a nalézá zajímavé účinky. Jedna studie například naznačovala, že meditace může praktikujícím vojákům poskytnout druh duševní ochrany proti rušivým emocím, může také zlepšit jejich paměť a koncentraci.
Vědomá meditace se proto stala součástí některých úspěšných psychoterapií.
Škola rozjela tento projekt ve spolupráci s Holistic Life Foundation. To je lokální neziskovka, která už přes deset let vede další pododné projekty, kde učí děti od páté třídy meditaci, zaměření se na přítomnost a cvičí s nimi jógu.
Má na to děti takový vliv, že si vnitřní mír přinášejí i domů. Když přijde maminka vyřízená z práce, dcerka jí řekne: ,,Hej mami, sedni si, budu tě muset naučit, jak máš správně dýchat.”
Program dále učí děti o přírodě a životním prostředí. Chodí uklízet mísntí parky, vytvářejí zahrady a navštěvují blízké farmy. Děti se i učí, jak být spolupracujícími učiteli pro své vrstevníky a pomáhají začátečníkům s jógou.
Podobných škol již existuje více a všude jsou výborné výsledky.
Reportáž CNN: Škola nahradila zůstávání po škole za meditaci
připravila Aluška.org © 2019
Facebook komentáře