Autor: Martin Kirschner.
Pokud přemýšlíte, že budete podnikat, tak byste si nejdřív měli přečíst tyto knihy. Není zde řeč o knihách, které napsali Phdr., Mudr., nebo jiní odborníci, kteří jenom teoretizují a slovíčkaří. Jedná se o knihy, které napsali skuteční podnikatelé. Vy tak z těchto knih můžete čerpat neskutečnou moudrost, zkušenosti a ponaučení, které vám v podnikání ukáží správný směr.
1) Punkové podnikání – James Watt
Jedná se o poměrně novou knihu, kterou jsem četl nedávno. Tato kniha je pro mě top 1. James Watt v knize popisuje, jak se mu podařilo rozjet ve dvou lidech a s jedním psem pivovar BrewDog. V knize popisuje, jak si začali dělat po domácku vyráběná řemeslná piva.
To co mě na této knize nejvíce zaujalo je to, jak James Watt se svým kolegou dělali marketing. Dozvíte se tak, že dnešní forma marketingu už nefunguje a že pokud chcete lidi něčím zaujmout, tak musíte vytvořit revoluci a hnutí, například za lepší piva.
Firma Brewdog například najala liliputa, aby protestoval před parlamentem, za třetinková piva, která byla ve Velké Británii zakázaná. Nebo v Rusku rozjeli kampaň za silné pivo s reklamním plakátem, kde bylo napsáno „Jen pro opravdové chlapy – nic pro gaye“.
Všechny marketingové techniky popisované v této knize jsou kontroverzní, nicméně podle Jamese Watta v dnešní době lidé právě ocení, když firma zaujme jasný postoj a nebude se snažit všem zavděčit.
Punkové podnikání je kniha, která rozvrací všechna stará zažitá dogmata a mluví k čtenáři napřímo a bez servítek. Četla se mi jedním dechem a musím říct, že je to jedna z nejlepších knih o novodobém podnikání vůbec.
2) Úvahy a projevy – Tomáš Baťa
Tomáše Baťu není třeba představovat. Málokdo však ví, že tento obuvnický podnikatel napsal také knihu. V této knize popisuje své začátky podnikání, jak se svou sestrou a se svým bratrem rozjeli malou dílničku a jak za několik desítek let vybudovali největší obuvnické impérium s továrnami a prodejnami po celém světě.
Kniha vám hlavně dá návod, jak řídit velkou firmu a vytvořit v ní samostatně řídicí jednotky, které jsou zodpovědné za určité oddělení. Tomáš Baťa zastával názor, že vrcholoví manažeři v jeho firmě, by měli pracovat samostatně a přemýšlet jako podnikatelé, kteří zodpovídají za finanční ztráty a neefektivní výrobu.
V knize se také dozvíte o dalších vlastnostech, které podle Tomáše Bati by měl mít správný podnikatel, což vám může pomoct uvědomit si, jestli tyto vlastnosti máte a případně na nich zapracovat.
Ačkoliv jsem knihu četl rád, tak musím říct, že se četla těžce, protože Tomáš Baťa v ní mluví starou češtinou, kterou se u nás mluvilo před 100 lety. Některé části jsem přeskakoval, jako třeba o jeho politické kandidatuře. Nicméně 70% této knihy obsahuje hodnotné informace, které jsou aktuální i pro nynější dobu.
3) Uber a Airbnb mění svět – Brad Stone
Kniha popisuje podnikatelský příběh sdílené ekonomiky společnosti Uber a Airbnb. Jsou zde opět popsány začátky podnikání, včetně překážek, které musely tyto společnosti v podobě regulačních orgánů překonávat.
Trochu mi tato kniha připomíná první zmiňovanou knihu o punkovém podnikání, protože by se dalo říct, že jak společnost Airbnb, tak Uber vytvořili hnutí lidí, kteří si tyto společnosti oblíbily a využívají pravidelně jejich služby. Proto, když regulační orgány proti těmto společnostem zasahovali, tak stačilo svolat své přívržence na protest a regulační orgány se stáhli, protože je to donutilo měnit zákony.
Proto název knihy „Uber a Airbnb mění svět“ je v tomto případě velmi trefný. Firmy sdílené ekonomiky skutečně mění svět skrze masu svých zákazníků a lidí, kteří si u nich přivydělávají pronájmem nemovitostí, nebo dopravními službami.
Z podnikatelského hlediska se také můžete dozvědět jak založit společnost pro sdílenou ekonomiku a využít tak ekonomický potenciál lidí, kteří se k vaši společnosti přidají. Vždyť například takový Uber vlastní nepřímo více ubytovacích kapacit, než největší hotelový řetězec Hilton, který si musí hotely sám spravovat, platit zaměstnance, nebo pronájmy nemovitostí, což Uber nemusí. Sdílená ekonomika je tak novým ideálním modelem podnikání ve velkém měřítku.
Kniha se mi četla lehce a vřele ji doporučuji.
4) Steve Jobs – Walter Isaacson
O Stevu Jobsovi bylo napsáno několik knih, ale podle mě je tato kniha nejlepší. V knize se dozvíte, jak se z hipíka, který chodil na boso a bral LSD, stal jedním z největších vizionářů a podnikatelů světa.
Walter Isaacson měl možnost uskutečnit se Stevem Jobsem více než čtyřicet rozhovorů v průběhu dvou let. A stejně tak měl možnost zpovídat více než sto členů z jeho přátel, rodiny a spolupracovníků. Právě proto je tato kniha skvělá, protože není omezená pouze na pohled Steva Jobse o sobě samém, ale také nám nabízí pohled na jeho osobu od lidí, kteří mu byli nejblíže.
Díky inspirativnímu příběhu Steva Jobse se můžete dozvědět jak skloubit kreativitu a technologii a vytvořit tak jedinečné produkty, které bude milovat celý svět. Proto je tato kniha vhodná především pro výrobce a inovátory.
Kniha se mi četla lehce a byla pro mě velmi inspirativní a poučná. Pokud si chcete přečíst i jiné knihy o tomto fenomenálnímu podnikateli, tak ještě můžu doporučit knihy „Cesta Steva Jobse – Jay Eliot“ a „Steve Jobs – Brent Schlender“.
5) Obchodní plán – Rhonda Abrams
Pokud chcete rozjet finančně náročné podnikání a nemáte na to kapitál, tak vám tato kniha může pomoct, jak jej získat. Získat finanční kapitál můžete, buď od státu formou dotací, od banky formou půjčky, nebo od investorů formou investic. Právě v těchto případech potřebujete vědět jak napsat Obchodní plán a autorka této knihy vám poradí, jak přesně na to.
Rhonda Abams je totiž přední odbornice na problematiku podnikatelského plánu ve Spojených státech a je autorkou několika bestsellerů o podnikání. Také má celonárodně nejčtenější rubriku o podnikání ve Spojených Státech. Vlastní několik firem, včetně firmy, která je zaměřená na konzultace pro podnikatele. Vzhledem ke skutečné odbornosti a praxi v zakládání firem vám doporučuji si udělat obchodní plán podle této knihy.
Ačkoliv někteří můžou namítat, že tento obchodní plán se hodí pouze pro podnikatele ze Spojených Států, tak si myslím, že by se dal aplikovat i v Českém prostředí, nebo kdekoliv na světě.
Kniha je tenká a dá se hladce přečíst za den. Podnikatelský plán pak na základě této knihy vytvoříte v průměru za osm hodin.
Závěr
Knih o podnikání jsem přečetl víc, ale tohle jsou ty, které mě v poslední době nejvíce zaujaly. Třeba vám ve vašem podnikání ukážou správný směr.
Facebook komentáře