Donald Walters byl žákem jógínského mistra Paramahansy Jógánandy, který na Západ, především do USA, přinesl ve 20. letech 20. století znalosti Krijajógy. Walters ve své knize Rádžajóga přináší poznatky o životě jogínů, které jsou nám i dnes z hlediska osobního rozvoje velmi přínosné. Budu zde citovat z této knihy.
Když nemáš čas meditovat 15 minut denně, tak musíš meditovat hodinu denně.
„Nezařazujte meditaci do kategorie věcí, ´kterým se budu věnovat až budu mít více času´. Pokud se opravdově rozhodnete a začnete meditovat každý den, brzy poznáte, že díky duševní výkonnosti, kterou vám tato praxe poskytne, vlastně získáte čas na všechno ostatní, co se vám dnes zdá nemožné natěsnat do svého už tak nabitého denního rozvrhu. Problémy budete schopni řešit mnohem snáze. Svou práci uděláte rychleji, protože vaše energie nebude rozptýlená, ale zaostřená. Úspěch v každé činnosti si žádá, aby vaše jednání vycházelo z vašeho vnitřního středu a neřídilo se podle toho, kam vás zrovna vítr okolností zavane. Protože vás meditace přivádí právě do tohoto vnitřního středu a tím usnadňuje každou další činnost, měla by se stát vaší přední životní povinností.“
Duševní schopnosti přinášejí větší pokrok, než fyzická síla
„Čas od času můžeme zaslechnout, jak dřevorubec či stavební dělník pronese na adresu kolegy, který tráví své zaměstnání v kanceláři: ´Proč nedělá pořádnou chlapskou práci?´ Aktivní podnikatelé zase někdy zlehčují práci umělců, jakkoli horlivě se mohou svému dílu věnovat, že je ´neproduktivní´. Mnozí lidé si zvykli spojovat sílu se svaly, penězi či rámusem. Přitom se převaha člověka nad zvířaty nezakládá na jeho fyzické zdatnosti, ale na síle jeho duševních schopností. Nejvýznamnější období v dějinách byla vždy dobou duchovního a kulturního probuzení, nikoli krveprolévání. Skutečná vznešenost člověka nespočívá na vnějších faktorech, ale na tom, jak dokáže těžit se svých vnitřních zdrojů. Meditace, která zdaleka nepředstavuje činnost plachých, tupých či jinak slabých povah, hledajících únik před realitou, je nejdůležitější činností pro každého, kdo chce naplno rozvinout svůj lidských potenciál.“
Jogíni se stýkají pouze s duchovně zaměřenými lidmi, nebo žijí úplně o samotě, aby je energie světských lidí nerozptylovaly a nenarušovaly jejich kultivaci.
„Sanskrtské slovo pro ´oproštění´ (od vlastního těla i od tělesného kontaktu s druhými), z něhož já i většina ostatních autorů významově vycházíme, současně také znamená ´ochranou péči´. Ochranná péče těla a v jistém smyslu ochrana těla před kontaktem s druhými, přičemž je spíše uplatňováním než důsledkem ctnosti (Pataňdžali se zmiňuje o plodech čistoty), je přesto platným a důležitým aspektem této věci. Vibrace vědomí každého člověka jsou totiž v jistém smyslu jedinečné. Pokud se bez rozdílu stýká s druhými, pak i když od nich nic nežádá, dojde přesto k výměně vibrací, která může naředit jeho vlastní životní proud. Vibrace druhých lidí, i když nemusejí být samy o sobě nutně špatné, mohou přesto sotva znatelně rušit naše vlastní vibrace, specifické směřování našeho vnitřního vývoje. Stýkat se pouze s několika málo lidmi, a to ještě omezit tuto společnost na duchovně zaměřené osoby, může mít pro duchovní pokrok neocenitelný význam. Jogíni ve skutečnosti často dávají přednost absolutní samotě během citlivých stádií svého vnitřního vývoje. (Sám mohu v éto záležitosti nabídnout své osobní svědectví: v lese mám jedno skryté místo, kam se uchyluji, když chci uniknout neodbytným nárokům světa, které vyčerpávají můj čas. A vždycky mě překvapí ten pocit vnitřní volnosti – nejen proto, že jsem všemu utekl, ale také proto, že se nacházím na místě, kde nejsou kromě mých vlastních žádné lidské vibrace. Jako bych rozvázal bezpočet psychických provazů a vnitřně se mohl volně rozlétnout.)“
Paramahansa Jógánanda učil Walterse o síle vlastních myšlenek. Říkával, že to jestli jste svobodní, nebo něco dokážete je ve skutečnosti o stavu vaší mysli.
„Paramahansa Jógánanda říkal: ´Už prostá myšlenka že nejste svobodní, vám nedovoluje být svobodnými. Dokážete-li jedinkrát tuto představu zcela zrušit, vaše duše bude volná navěky.´ Můj spolužák Daniel se na to mistra otázal: ´Ale mistře, když řeknu, že jsem svobodný, určitě proto nebudu svobodný hned.´ ´Ale budeš!´ odpověděl mistr. ´Potíž je však v tom, že svoje šance jsi výrazně oslabil tím, že si zároveň říkáš, že svobodný být nemůžeš´ Řečeno jinými slovy: mysl se musí posílit ve svém ujištění o duchovních stavvech tím, že je bude v meditaci napřímo vnímat. I poté je však nutné se v nich utvrzovat nebo vytrvávat při myšlence, že jsme s těmito savy totožní. Sebeklamy mnohých inkarnací lze rozptýlit v jediném okamžiku, i když má-li vůle dokázat tak ohromný úkol, musí být v hlubokém souznění s všemocnou vůlí Boží. Hlubokým utvrzováním lze rozvíjet všechny duševní vlastnosti, ale také konkrétní nadání. Jednou se můj guru zeptal známého malíře, jak dlouho mu trvalo, než zvládl své umění. ´Dvacet let,´ odpověděl muž. ´To chcete říct´, vyzvídal mistr, ´že vám trvalo dvacet let, abyste přesvědčil sám sebe, že umíte malovat?´ Na to malíř pohoršeně: ´Rád bych viděl vás, jak byste zvládl totéž za dvojnásobný čas!´ Sotva za týden však mistr vytvořil takové plátno, že i sám umělec musel uznat, že je lepší než to, které na stejný námět namaloval sám.“
Walters doporučuje, abyste se stranili slabých a negativních lidí
„Ať se chcete stát čímkoli, důrazně si připomínejte, že to již jste. A zopakujme si, že je potřeba vyhýbat se důsledně všem vlivům, které by vaší mysli tvrdily opak. (Neodmítejte je však tak silně, abyste posilovali jejich důležitost. Snažte se k nim raději chovat lhostejně.) Především se straňte společnosti slabých a negativních lidí, protože ti rozřeďují sílu vašich ujištění. Nedokážete-li pro silné zlozvyky upustit od špatných činů, alespoň se snažte s nimi duševně nesžívat a současně se posilujte v utvrzování kladných vlastností. Nikdy se nepokládejte za hříšníky. Právě to je podle Jóganandy ten nejhorší hřích ze všech. I když jsou vaše sebeklamy stejně staré jako sám vesmír, nejsou vy. Proč se tedy ještě utvrzovat v jejich skutečnosti? Budete-li se držet dobra, které je ve vás – i toho nejnepatrnějšímu záblesku, který dokážete rozeznat v jinak bezbřehé temnotě – dokážete se nakonec zbavit každého hříchu, jako by nikdy neexistoval. Čím výraznější síla, soustředění a přesvědčení, které společně vkládáte do svého ujištění, tím rychleji bude vaše úsilí odměněno naplněním.“
A na závěr, vyhněte se neupřímným lidem s divokou gestikulací, kteří chtějí upoutat naší pozornost.
„Pravděpodobně jste se ve svém životě setkali s lidmi, kteří ve snaze udělat na vás co nejsilnější dojem divoce gestikulují, důrazně máchají rukama, hovoří zvýšeným hlasem a přísahají snad na všechno pod sluncem. Takoví lidé jsou obyčejně méně upřímní než ti, kteří hovoří tiše a téměř bez posunků.“
Obyčejní lidé dokáži udržet zaměřenou pozornost na hlubokou práci v rozmezí jedné až jedné a půl hodiny. Pokud však každé ráno budete meditovat, nebo cvičit jógu, tak stejně jako já dokážete udržet zaměřenou pozornost na práci v rozmezí čtyř až pěti hodin, aniž byste se cítili duševně vyčerpaní a ztráceli zaměřenou pozornost. Uklidněná mysl pomocí meditace se totiž dostává do hladin alfa, díky čemuž se snadněji při práci dostanete do stavu flow, kdy nevnímáte čas ani prostor.
Facebook komentáře